Välkommen!

Det här är en opretentiös liten blogg som handlar om film och sådant som är relaterat till film. Mest recensioner och tips. Håll till godo!

onsdag 7 mars 2012

Tv-serie-tips: Glee

I förra inlägget nämnde jag ju tv-serien Glee, så då känns det ju lägligt att göra ett litet inlägg om just den serien. Glee handlar om en high schools glee-klubb. Närmaste översättning till ordet glee jag kan komma på är musikal, men nån kanske har nåt bättre alternativ? I alla fall är det en grupp elever som sjunger och dansar. Glee är en musikalserie, den blandar alltså vanliga dialoger med musikinslag.

Alla skådisar i Glee är väldigt duktiga sångare och dansare, vilket räcker långt för att göra mig nöjd. Jag blir bara allmänt lycklig när de mitt i skolmatalen helt plötsligt brister i ut i sång och gör ett snyggt dansnummer. Det som ännu mer bidrar till Glees braighet är dess bisarra humor och totalknäppa karaktärer. Många traditionella high school-karaktärer finns med, men med en tvist. Den populäre sportkillen drömmer om att få sjunga och den snygga hejaklacksledaren blir gravid, för att bara nämna några. Det är mycket humor, men under det roliga finns också mycket allvar. Serien handlar om problem som alla ungdomar stöter på. I princip hela glee-klubben blir mobbade, och det tydligaste tecknet på det är i Glee att få en slushie slängd i ansiktet. Det är helt enkelt väldigt ironiskt - och sjukt kul. Min absoluta favvokaraktär är Britney - hennes tröga kommenatrer lär man sig att älska. Och så är hon ju en helt fantastisk dansare, vilket man får lära sig i avsnittet där Britney Spears gästspelar. Karaktären Britney heter för övrigt Britney S. Pears, och menar därför att hon hela sitt liv levt i Brittans skugga. Många andra kändisar gästspelar också, såsom Gwyneth Paltrow och Ricky Martin.

Glee är nu inne på sin tredje säsong, och jag hoppas den aldrig slutar, hehe. Fast lite orolig blir man ju nu när flera av huvudpersonerna ska sluta high school. Kommer de sluta i serien helt eller inte? Det är frågan. I alla fall - se den, du kommer inte bli besviken!

3 kommentarer:

  1. Mm man blir glad i själen när de brister ut i sång:). Råkade titta på en snutt av säsong 3 och fattade ingenting, så jag måste se om säsong 2 för att friska upp minnet.
    / karin

    SvaraRadera
  2. Har bara sett första säsongen men älskar den! Hur många säsonger finns och är de lika bra som första? Håller med om att man blir nöjd av att lyssna på sjukt duktiga musiker och se snygg dans! :) /Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns två och en halv säsong än så länge, och jag tycker inte den blivit ett dugg sämre! Kanske nästan bättre till och med...:)

      Radera