Välkommen!

Det här är en opretentiös liten blogg som handlar om film och sådant som är relaterat till film. Mest recensioner och tips. Håll till godo!

torsdag 22 mars 2012

The Help

    

The Help (eller Niceville, som den heter på svenska ?) utspelar sig i den amerikanska södern på 60-talet. Skeeter Phelan (Emma Stone) är en ung kvinna med författardrömmar som bestämmer sig för att skriva om hur situationen ser ut för den svarta hemhjälpen. Hon tar hjälp (no pun intended) av två av hennes vänninors hemhjälp och påbörjar sitt farliga och kontroversiella projekt.

The Help är baserad på boken av samma namn och jag läste boken innan jag såg filmen. Jag älskade boken och kunde knappt lägga ifrån mig den. Därför var jag något tveksam när det var dags att se filmen, för det är så svårt att få till en bra film av en fantastisk bok. Men jag tycker att The Help lyckades riktigt bra. Som vanligt behövde innehållet bantas ner och det finns alltid stora och små detaljer som man saknar från boken, men jag tycker ändå att den här berättelsen klarade övergången väldigt bra. Jag tyckte dock att filmen var lite mer lättsam och positiv jämfört med boken, men det störde mig inte särskilt. 

Minny, Abileen och Skeeter

Jag är ett stort fan av Emma Stone, ifall någon missat det, och jag älskade henne som Skeeter. Men filmens stora stjärnor är definitivt  (oscars-belönade!) Octavia Spencer och (oscars-nominerade) Viola Davis som Minny och Abileen. Tydligen så är Octavia Spencer vän med bokens författare, Kathryn Stockett, och karaktären Minny är delvis baserad på just Spencer.

The Help är rolig, sorglig och engagerande. Man blir galen på Skeeters vänninor med sina rasistiska åsikter, man skrattar åt Minny's kaxiga kommentarer och man känner för den sorgsna Abileen och den ensamma Celia. Perfekt film till fredagsmyset imorn och den har nyligen kommit ut på DVD, bara att springa och hyra!

1 kommentar:

  1. Har precis läst ut boken och gillade den jättemycket! Vad glad jag blev att du tog upp filmen här, blir att hyra:)
    / Karin

    SvaraRadera