Välkommen!

Det här är en opretentiös liten blogg som handlar om film och sådant som är relaterat till film. Mest recensioner och tips. Håll till godo!

måndag 7 maj 2012

Friends With Kids


Friends With Kids handlar om bästa vännerna Jason (Adam Scott) och Julie (Jennifer Westfeldt) som bestämmer sig för att skaffa barn tillsammans. Japp, så basic är handligen, men det gör inget. Jag älskade Friends With Kids. Den har snabb, knäpp och rolig dialog full av svordomar och sex-skämt. Något som den får en hel del skit för utav folk på IMDb. Jag vet inte vad vissa av recensenterna på IMDb har för umgängeskretsar, men bland mina vänner svärs det rätt friskt och ett och annat sex-skämt dyker definitivt upp. Jag tyckte dialogen kändes realistisk och jag skrattade så att tårar rann vid några tillfällen. 

Det kan dock vara värt att notera att Friends With Kids inte är någon ny Bridesmaids. Det är i mångt och mycket Jennifer Westfeldts film (det är trots allt hon som skrivit filmen, regisserat och som spelar huvudrollen) och Kristen Wiig, Maya Rudolph, Chris O'Dowd och Jon Hamm har bara biroller. Jennifer Westfeldt är bra som Julie, men lite irriterande ibland. Vilket ju kan ha att göra med manuset, inte hennes skådespeleri. Kristen Wiig är ovanligt seriös och har nog knappt ett enda skämt i hela filmen. Antar att hon ville bredda sig lite, inget fel med det, hon gör det bra. Chris O'Dowd är lite comic relief tillsammans med Maya Rudolph (som jag älskar ändlöst mycket) och Jon Hamm är ganska Don Draper-esque. Adam Scott är något klyschig som den älskvärda douchen som älskar stora bröst och som drar lite för många och lite för otrevliga sex-skämt. Jag tyckte han var lite väl misogynistisk (haha är det ens ett svenskt ord?) stundtals men man kan inte låta bli att älska honom, mest tack vare han och Julies fina (och ibland ganska orealistiska IMO) relation.

Sammanfattningsvis så är Friends With Kids helt klart sevärd. Jag skrattade, grät och våndades om vartannat och levde mig in i handlingen. Det är ingen klassisk feel-good rom-com, men det är det som är charmen. Tyvärr visas den inte på så många ställen har jag upptäckt, så många av er får helt enkelt vänta till den finns på DVD (eller ladda ner från någon skum pirat-sida som jag så klart aldrig besökt *host host*).


Ps. Lite film-trivia för er som inte visste: Jon Hamm och Jennifer Westfeldt är ett par i verkligheten och har varit tillsammans i typ 15 år eller nåt sånt. FYI.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar