Välkommen!

Det här är en opretentiös liten blogg som handlar om film och sådant som är relaterat till film. Mest recensioner och tips. Håll till godo!

onsdag 23 maj 2012

Filmtips: The Eternal Sunshine of the Spotless Mind


Javisst, nu är det dags att tipsa om en av mina absoluta favoritfilmer; The Eternal Sunshine of the Spotless Mind (säg det snabbt fem gånger i rad om du kan). Jobbigt lång titel, jag vet, men ändå så fantastisk. Filmen kretsar kring ett par, Joel och Clementine, som raderar varandra från sina minnen. Typ.

Det kan ju låta lite flummigt, och visst är det det emellanåt, men allt hålls ändå nere på jorden med humor och känslor som känns äkta. De smått övernaturliga inslagen (hela "radera-från-minnet"-grejen) blir helt naturliga och tappar därmed övernaturlighetskänslan (om ni förstår vad jag menar...). Resultatet blir mer realistiskt än många filmer som utger sig för att vara just det.

Jim Carrey och Kate Winslet spelar huvudrollerna och gör det svinbra. Personligen har jag normalt väldigt svårt för Jim Carreys överdrivna spelstil, men i den här filmen gör han en mer lågmäld insats och därmed sin bästa rollprestation någonstin, enligt mig. Kate Winslet är urbra (precis som hon alltid är, kom helt plötsligt till insikt med att hon är en av mina favvoskådisar) i rollen som den smått excentriska Clementine som ständigt byter hårfärg.

Det finns fler skådisar värda att nämna: Elijah Wood, Kirsten Dunst och Mark Ruffalo (yepp, Hulken i Avengers) är de som är med mest. Bra hela högen. Man sympatiserar med dem allihop, möjligtvis med undantag för Elijah Woods karaktär. Han är mest jobbig.

Det är knäppt, gulligt, sorgligt, romantiskt, dramatiskt, spännande, överraskande och bara helt sjukt bra, i en salig röra.

1 kommentar:

  1. Ja Kate är verkligen så bra och trovärdig i allt hon tar sig an:) ses imorrn!
    / Karin

    SvaraRadera