Välkommen!

Det här är en opretentiös liten blogg som handlar om film och sådant som är relaterat till film. Mest recensioner och tips. Håll till godo!

måndag 13 februari 2012

Tv-serie-tips: The Wire


Okej, jag vet, jag är inte direkt den enda som gillar den, men måste ändå tipsa om den fantastiska serien The Wire. Det är en serie som kretsar kring poliser och kriminella i Baltimore. Serien känns hela tiden äkta och har inte en enda dålig skådespelare, trots att man (jag?) knappt känner igen någon av dem från andra serier eller filmer (för mig var nästan det enda undantaget Tristan Wilds som spelar Michael som  dyker upp i fjärde säsongen. Han hade jag tidigare sett i *harkel* 90210...). Det bästa med The Wire är hur den lyckas med att sudda ut gränserna mellan kriminella och laglydiga och hur den bygger upp fantastiska karaktärer. Några av mina favoriter är den drogberoende uteliggaren Bubbles som hjälper polisen med deras arbete, samt Omar: den hårdaste gangstern av dem alla som stjäl från andra kriminella, går runt med ett hagelgevär och visslar och förvånande nog är gay. Okejrå, får väl även nämna min namne Felicia som är världens mördarmaskin. Det är en smart serie där varje säsong öppnar upp en ny värld för tittaren, det är mycket politik och det går inte alltid bra för de goda och vice versa. Folk dör, folk förändras totalt, folk försvinner ur serien, men den blir inte sämre för det. Måste också pusha för att den har ett av de snyggaste sista avsnitt jag någonsin sett. Då menar jag inte visuellt snyggt, utan berättartekniskt snyggt.

Det enda jag kan säga som negativt är att man oundvikligen blir besviken på nästa serie man ser.

God kväll

1 kommentar:

  1. "Det enda jag kan säga som negativt är att man oundvikligen blir besviken på nästa serie man ser." Håller med om detta till fullo! :) sjukt bra serie. Kommer det någon mer säsong månne?

    SvaraRadera