Välkommen!

Det här är en opretentiös liten blogg som handlar om film och sådant som är relaterat till film. Mest recensioner och tips. Håll till godo!

torsdag 16 februari 2012

Topp 3: Vampyrserier

Jäpp, jag är ett stort fan av det mesta som har med fantasy att göra. Därför tänkte jag härmed dela med mig av topp 3 i favoritgenren vampyserier.


True Blood handlar om en värld där vampyrerna "kommit ut ur garderoben" och lever öppet ihop med människor. Man får följa Sookie Stackhouse, som för övrigt är en tankeläsare, och människor i hennes närhet och deras möte med det övernaturliga. Rasism gentemot vampyrer är vardag och nya uttryck såsom "fang bangers" (personer som har sex med vampyrer) har bildats.

True Blood intar första platsen i den här listan i princip endast p.g.a. dess första säsong. Andra är väl också helt okej, men sen gick det verkligen utför. Det mesta i säsong fyra var tyvärr en pina, trots att svenske vampyrhunken Eric (Alexander Skarsgård) får mer tid i rutan. Men i alla fall, första säsongen är alltså tillräckligt bra för att vinna denna hårda kamp. Den är mörk, spännande, sexig, rolig och annorlunda.


På andra platsen kommer en klassisk (och jag menar inte klassisk som i jättegammal, den är ändå från 97) vampyrserie: Buffy the Vampire Slayer (ja jag tycker det låter så töntigt med "vampyrdödaren" så jag kör på den engelska titeln). Serien handlar om Buffy (Sarah Michelle Gellar), en helt vanlig tonåring, som får reda på att hon är en vampyrdödare (hrm). Sen springer hon runt och dödar massa vampyrer tillsammans med sina kompisar Xander och Willow (som för övrigt spelas av Allyson Hannigan som är med i bl.a. American Pie och How I Met Your Mother), och får lite hjälp av bibliotekarien Rupert. Så blir det lite kärlek till vampyrer och annat smått och gott (personligen är jag team Spike, om man nu ska välja mellan honom och Angel...).

Till skillnad från True Blood är inte första säsongen den bästa. Jag är t.o.m. beredd att gå så långt som att säga att första säsongen är rätt kass, det är först senare serien kommer igång (och den består av sju säsonger, så den har lite tid på sig...).


På tredje plats på min lista kommer The Vampire Diaries. Den handlar om Elena, som träffar en kille som visar sig vara vampyr. Som dessutom har en ond vampyrbrorsa. Jäpp, jag gillar grejen, vampyrer i high school-miljö. Massa mysterier som måste lösas, ondingar som måste dödas och baler som måste gås på. Förresten spelas Stefan av Paul Wesley, som gör ett antal avsnitts inhoppande som bad boy i den härliga tv-serien Everwood.

God kväll!

5 kommentarer:

  1. Mig behöver du verkligen inte övertyga:) Är helt med på noterna när det gäller ex. the vampire diaries:)
    / Karin

    SvaraRadera
  2. Hej! Kul blogg men jag måste fråga, det finns en väldigt känd serie från USA som heter Days of Our Lives som lär vara väldigt bra! Har du lust att recensera den? Det är en dramaserie om mellanmänskliga relationer, svek och kärlek.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså, det tycker du? Jag vill minnas att det är en riktigt dålig serie där folk uppstår från döden och inte åldras. Men jag har en kompis, Camilla, som älskar den serien, du borde prata med henne!;)

      Radera
    2. Den där Camilla verkar ju vara en riktig toppenperson som uppskattar god TV!

      Radera