Välkommen!

Det här är en opretentiös liten blogg som handlar om film och sådant som är relaterat till film. Mest recensioner och tips. Håll till godo!

måndag 20 februari 2012

Filmtips: A Single Man


Först en varning: Den här filmen är sorglig beyond words. Ingen lättsam och munter film, om någon nu trodde det. A Single Man handlar om George (Colin Firth) och ungefär utspelar sig ett år efter hans partners plötsliga död. Filmen utspelar sig under den dag då George till slut bestämt sig för att ge upp.

Det här är en film av filmälskare för filmälskare. Den är stillsam och väldigt väldigt snygg. Den utspelar sig på 60-talet och är fylld av det årtiondets estetik. Men den har mer än yta och det är mycket mörker i den här filmen, något som man kanske förstår bara av att läsa presentationen av filmen. Colin Firth är fantastisk som den sorgsna och plågade George, han krossar ens stackars lilla hjärta med sin insats. Även Julianne Moore är bra som Georges bästa vän Charley. Ett litet plus i kanten till Nicolas Hoult (About a Boy, XMFC) som spelar en biroll. Det är lite svårt att greppa att det faktiskt är Tom Ford, modedesignern, som har regisserat den här filmen - att det faktiskt är hans debutfilm! Vissa människor är så begåvade att det är orättvist.

Jag vet ärligt talat inte vad mer jag kan skriva om A Single Man, jag tyckte om den väldigt mycket och var berörd i flera dagar efter jag sett den. Som jag tidigare nämnt så är det ingen lättsam film och den är vad mina föräldrar förmodligen skulle klassa som "konstig", så se den på egen risk. Men se den, för guds skull (eller ja, för min skull. Och kommentera sen vad ni tyckte).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar