Välkommen!

Det här är en opretentiös liten blogg som handlar om film och sådant som är relaterat till film. Mest recensioner och tips. Håll till godo!

tisdag 21 februari 2012

Tv-serie-tips: Friday Night Lights


 

Vanligtvis skulle jag aldrig få för mig att titta på en serie som kretsar kring amerikansk fotboll, men något fick mig ändå att börja se på Friday Night Lights. Och det var inte ett misstag, för det visade sig bli en av mina favoritserier. Det man först reagerar på när man ser på FNL är det speciella sätt serien är filmad på. Tänker inte låtsas som att jag har nån koll på filmteknik, men det gör att allt känns väldigt verkligt, nästan som en dokumentär.

Serien utspelar sig i en småstad i Texas och kretsar kring tränaren Eric Taylor (Kyle Chandler) och det high school-fotbollslag som han tränar. Visserligen har jag genom serien fått lite bättre koll på reglerna i amerikansk fotboll, men det var definitivt inte p.g.a. sporten som jag fortsatte titta. Istället föll jag för de duktiga (och ganska okända) skådisarna och dramat utanför sporten. Serien är uppbyggd så att när eleverna slutar high school så försvinner de nästan alltid ur serien, vilket är väldigt sorgligt när man under en eller flera säsonger lärt känns dem (hehe). Men det tillkommer också hela tiden nya spännande karaktärer som man lär sig uppskatta lika mycket som de gamla. Kan ju också spoila lite och säga att min favvokaraktär Tim Riggins (Taylor Kitsch) faktiskt får vara med till seriens slut, så alla ni Timälskare behöver inte oroa er.

Det här är helt enkelt en fantastiskt bra serie, så se den!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar