Välkommen!

Det här är en opretentiös liten blogg som handlar om film och sådant som är relaterat till film. Mest recensioner och tips. Håll till godo!

söndag 18 december 2011

Sherlock Holmes: A Game of Shadows

Igår var det alltså äntligen dags att kolla in nya Sherlock Holmes. Jag älskade den såklart, men ska försöka skriva en liten recension.

A Game of Shadows är lite mer actionfylld än ettan. Guy Ritchie sparar inte på krutet och det är lite väl många slow motion-actionscener. Han sparar inte heller på krutet vad det gäller Holmes och Watsons så kallade "bromance" och det är många underbara scener med dessa två. Jag älskar kemin mellan RDJ och Jude Law, dom gör det så trovärdigt. Noomi Rapace var bra som zigenaren Sim, även om hennes karaktär inte är särskilt minnesvärd, den överskuggas av filmens två stora excentriker Holmes och Moriarty. Även Sherlocks bror Mycroft Holmes är med i den här filmen och spelas av en annan av mina favoriter: Stephen Fry. Han gör såklart ett strålande jobb som Sherlocks lika knasiga men något mer städade bror. Synd bara att han inte är mer än en biroll, hoppas på mer Mycroft i nästa film (om det nu blir någon).

Överlag så tycker jag det är en bra film med roligt manus, spännande vändningar och en del överraskningar. Nyhetens behag har lagt sig lite sen ettan och vissa av Holmes karaktärsdrag (som när han tänker ut hur han ska slåss) är inte riktigt lika intressanta. Den bjuder på många skratt och det är aldrig en tråkig stund. Gillade man ettan kommer man med all säkerhet att gilla den här. Är man som jag, något besatt av RDJ, så har man två timmar av kvalitetsunderhållning framför sig.

Jag skulle nog ge den en 3.5 - 4 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar