Välkommen!

Det här är en opretentiös liten blogg som handlar om film och sådant som är relaterat till film. Mest recensioner och tips. Håll till godo!

lördag 3 december 2011

Filmtips: Bridesmaids

Den här bilden har jag helt sonika googlat fram, hoppas jag inte blir stämd
 av något stort amerikanskt filmbolag nu *håller tummarna*

Ja, jag är en dålig bloggare som inte bloggat på flera dagar ! Inte bra. Men nu är jag på g igen serrni. Lovade på min andra lilla blogg igår att jag skulle tipsa om en bra film inför helgen men glömde helt enkelt bort det, sorry!

Nog med ursäktande, dags för filmtips! Jag tänkte tipsa om filmen Bridesmaids som kom ut på DVD häromveckan. Lite kort så handlar den om Annie, vars eget liv är i en enda röra när hon blir tillfrågad att vara sin bästa vän Lillians brudtärna. Resten av tärnorna är ena riktiga original (Melissa McCarthy, nivet Sookie i Gilmore Girls, är hysterisk IMO*) och katastroferna avlöser varandra när Annie försöker ta sig igenom alla ritualer med heder och ekonomi i behåll.

Jag gillar den här filmen först och främst på grund av Kristen Wiig som spelar Annie. Hon är en del av casten till Saturday Night Live och jag tycker att hon är så förbannat rolig. Men egentligen så förtjänar alla skådisar i filmen hyllningar, för alla är så bra. En annan sak som många (inklusive moi) gillar med filmen är att alla ser så "normala" ut (förutom den perfekta vännen som alltid ser perfekt ut då), dom är tjocka, smala, unga, gamla. Inga botoxade nyllen och supervältränade kroppar utan bara vanligt folk.

En liten varning: Det här är inte en film som passar alla. Det gäller att ha en viss sorts humor. Det är en del pinsamma scener och mycket av det som kallas "grabbig" humor (vilket bara är idiotiskt och förlegat, humor har med ens personlighet att göra - inte kön IMO) men som jag hellre beskriver som lite "rå" humor (blir många "" i den här texten känner jag). Med rå menar jag lite oförfinad. Oputsad. Är man fin i kanten och inte gillar ett och annat kiss&bajs-skämt ska man nog lämna den här filmen på hyllan. Smaken är som baken osv. Visst, jag kan erkänna att jag satt och vred mig i stolen i vissa av de mer pinsamma scenerna, men det var det värt. För jäklar vad jag skrattade.

* IMO är internetspråk (eller nörd-språk, beror på hur man vill se på det) för "In My Opinion". Alltså typ "Enligt min åsikt" på svenska. Kan även skrivas IMHO = In My Honest Opinion. Se där, nu lärde ni er något nytt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar