Välkommen!

Det här är en opretentiös liten blogg som handlar om film och sådant som är relaterat till film. Mest recensioner och tips. Håll till godo!

söndag 18 december 2011

Filmtips: Kiss Kiss Bang Bang


Eftersom jag just nu är lite besatt av Robert Downey Jr tänkte jag tipsa om en av hans (enligt mig) bästa filmer: Kiss Kiss Bang Bang

I Kiss Kiss Bang Bang spelar RDJ den något misslyckade tjuven Harry Lockhart, som i ett försök att rymma från polisen råkar hamna mitt i en audition. Han blir upptäckt och skickas till LA för provfilmning. Där paras han ihop med privatdetektiven "Gay Perry" så att Harry kan förbereda sig inför rollen som detektiv. Harry och Perry hamnar av misstag på en brottsplats där två brottslingar håller på att göra sig av med ett lik. På en fest träffar Harry sin barndomsvän Harmony och lurar i henne att han är en riktig detektiv. När Harmonys syster mördas kontaktar hon Harry och ber om hjälp och han bestämmer sig för att försöka hjälpa henne. De två mordfallen visar sig vara sammankopplade och någon försöker sätta dit Harry.

Jag vet att jag skriver det här ofta, men jag älskar den här filmen. Den är rolig, knäpp och actionfylld. Robert Downey Jr är såklart underbar som den förvirrade och något klantiga Harry och Val Kilmer är otroligt cool som den stenhårda detektiven "Gay Perry". Dom hamnar i så många konstiga situationer, dialogen är jättebra och händelserna är allt annat än förutsägbara. Det är en ganska udda film och den utspelar sig ur Harrys perspektiv då han fungerar som berättare.  Den påminner i stilen lite om filmer som t ex Snatch, men med mer humor. Det är mycket mord, misshandel och skottlossningar utan att det blir en särskilt obehaglig film (tycker jag, allt handlar ju om hur känslig man är). Har ni missat den? Se den nu nu nu! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar