Välkommen!

Det här är en opretentiös liten blogg som handlar om film och sådant som är relaterat till film. Mest recensioner och tips. Håll till godo!

tisdag 20 december 2011

Robert Downey Jr x 3

Jag är fortsatt besatt av Robert Downey Jr och har lyckats beta av en hel hög av hans filmer de senaste dagarna. Ingen av dom var av samma kvalitet (IMO) som Kiss Kiss Bang Bang, men jag tänkte ändå kommentera lite. Dom här är tre av hans äldre filmer som spelades in under åren då han vara nere i drogträsket (alltså 90-tal). Det här var alltså de åren då han bland annat haffades när han körde runt naken i sin porsche och kastade ut inbillade råttor (!?) genom fönstret. Jag har sett ca en miljon intervjuer de senaste dagarna och hur han lyckades spela in filmer och faktiskt göra bra ifrån sig under den här tiden är ett mysterium. Jag har faktiskt två filmer till jag tänkt kolla in, vi får se om de två förtjänar plats här på bloggen.




1. Wonder Boys
I Wonder Boys spelar RDJ Micheal Douglas bisexuella agent som blir intresserad av studenten James. RDJ's roll är en rätt liten biroll, men ack så underhållande när han väl är med. Det här är i övrigt en himla bra film. Michael Douglas spelar den en gång framgångsrika författaren Grady Tripp som numera är en professor och skriver på sin nästa bok. Tobey Maguire spelar studenten James som är lite socialt missanpassad, men väldigt bra på att skriva.



2. Home for the Holidays
I den här roliga filmen spelar Holly Hunter Claudia Larson som ska åka hem till sin knäppa familj på thanksgiving och ringer i desperation sin lillebror, som är den enda familjemedlem som hon kommer överens med, i ett försök att locka med honom. Jag tyckte den här var riktigt rolig. RDJ var enligt utsago konstant påverkad av heroin under inspelningen och sånt tycker jag är väldigt intressant. Trots det så spelar han Claudias bråkstake till bror så himla bra. Helknäpp är han.


3. Short Cuts
Massa 80-90-talskändisar i den här. Julianne Moore (som spatserar runt halvnaken i en scen), Peter Gallagher (nivet, Sandy Cohen), Tom Waits, Andie MacDowell, Tim Robbins etc. Filmen är uppdelad i olika historier som sakta men säkert knyts samman. Jag tyckte att den var sådär om jag ska vara ärlig. Hade sina moments, men den är tre timmar lång! Herregud. Och det var alldeles för lite RDJ, haha.

(Japp, jag har googlat fram alla bilder nu igen. 90-talsfilmer är skitsvårt att hitta bra bilder ifrån, men dessa får duga helt enkelt)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar