Välkommen!

Det här är en opretentiös liten blogg som handlar om film och sådant som är relaterat till film. Mest recensioner och tips. Håll till godo!

tisdag 17 april 2012

Två svenska filmer

Jag ser sällan på svenska filmer, men tänkte nu passa på att tipsa om två sådana som är riktigt bra.


Tusen gånger starkare handlar om en typisk högstadieklass. En dag börjar en ny tjej i klassen som förändrar de sociala strukturerna totalt. Den nya tjejen tar plats, precis som killarna. Det är bara okända skådisar med i filmen, men nästan alla är bra.

Visst är många av situationerna överdrivna, men det tycker jag att man kan ha överseende med. Att den coola killen kan charma sig ifrån städningen genom att ge komplimanger till läreren känns lite påklistrat, och jag kan inte minnas någon såpass blåögd lärare från min egen skoltid (ojoj vad gammal man är då, "min egen skoltid"). Igenkänningsfaktorn är trots detta hög, och mer än en gång blir man förbannad.


Flickan handlar om en flicka (surprise!) som p.g.a. olika omständigheter blir lämnad hemma ensam över sommaren. Det går alltså ut på att man får följa henne när hon ska klara sig själv, vilket kanske inte låter så intressant. Men låt inte den tråkiga beskrivningen lura er, den är asbra! Det är till stor del Blanca Engströms (som spelar flickan) förtjänst - helt sjukt att någon så ung kan vara en så duktig skådis. Förutom Blanca så finns det också flera andra bra skådisar med i filmen, Leif Andrée och Tova Magnusson-Norling för att nämna två.

Det är en ganska stillsam och mörk film, men inte alls så mörk som jag hade förväntat mig. Den har även flera humoristiska inslag och är en vacker film.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar