Välkommen!

Det här är en opretentiös liten blogg som handlar om film och sådant som är relaterat till film. Mest recensioner och tips. Håll till godo!

tisdag 24 april 2012

Filmtips: A Knight's Tale


A Knight's Tale handlar om William Thatcher som är en tacktäckares son som är väpnare till en rätt dålig riddare. När riddaren dör ser William sin chans till ett nytt liv och han låtsas vara en riddare.

Jag älskar A Knight's Tale. Såg nu på IMDb att den kom 2001?! Herregud, 11 år sedan? Jag älskade den här filmen när jag var liten och det var här (och i 10 Things I Hate About You) som min kärlek till Heath Ledger började. Tyvärr så går det ju inte att se Heaths filmer numer utan att bli lite ledsen, men jag tycker det börjar bli lättare. Jag kan i princip all dialog i den här filmen och jag och min syster har ett citat från den här filmen som vi fortfarande säger lite då och då till varann. "It's called a lance, hello"

Rollen som William är inte en av Heath's mest utmanande rollprestationer, men det gör inget. William är snygg, rolig, charmig och man älskar honom - från början till slut. Även när han klantar sig och tar dåliga beslut. A Knight's Tale är även fullproppad med bra biroller. En av mina favoriter är Williams vän Wat (Alan Tudyk) som har extremt kort stubin och som är konstant hungrig. Även underbara Paul Bettany (Wimbledon, The Da Vinci Code) är fantastisk som Geoffrey Chaucer, en vältalig författare med ett spelberoende. Finns många klassiska scener där dessa två karaktärer är inblandade. 

Den här filmen är rolig, tramsig, spännande och en riktig feel-good-rulle. Den har en gnutta romantik också men mest är den bara väldigt väldigt rolig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar