Välkommen!

Det här är en opretentiös liten blogg som handlar om film och sådant som är relaterat till film. Mest recensioner och tips. Håll till godo!

lördag 21 januari 2012

Klassiker: Inglourious Basterds




Okej, att kalla den klassiker är kanske lite att ta i, den har ju bara dryga 3 år på nacken. Men det här är en film som genast hamnade på min favoritlista och som jag kan se om och om igen. För er som inte vet så handlar den om Aldo Raine (Brad Pitt) och hans "basterds" som är ett gäng amerikanska soldater som skickas till det ockuperade Frankrike under andra världskriget för att döda och sprida skräck bland nazistterna. Den handlar också om biografägarinnan Shosanna som rymt från nazisterna och som av en slump får en chans att döda nazisternas ledare. Såhär står det på IMDB:


"In Nazi-occupied France during World War II, a group of Jewish-American soldiers known as "The Basterds" are chosen specifically to spread fear throughout the Third Reich by scalping and brutally killing Nazis."


Jag älskar den här filmen på grund av några olika saker: humorn, skådespelarna och dialogen. Herregud, så bra dialog det är i den här filmen. Sen kunde jag ju klara mig utan lite av våldet, men är det Tarantino så är det. Skådespelarna är fantastiska. Min nya favvo Michael Fassbender var fortfarande hyfsat okänd när han fick rolen som Arnie Hicox i den här filmen och hans roll är inte så stor. Men han är grymt bra och därefter har jag haft lite mer koll på honom. Bäst är nog dock Christoph Waltz som Hans Landa. Otroligt obehaglig karaktär! 


Så har ni missat den här rullen (och klarar av våld och lite ond, bråd död) är det dags att se den. Nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar