Välkommen!

Det här är en opretentiös liten blogg som handlar om film och sådant som är relaterat till film. Mest recensioner och tips. Håll till godo!

torsdag 2 augusti 2012

The Hollow Crown


Här kommer ett ovanligt finkulturellt film-tips! The Hollow Crown är samlingsnamnet för en "inför OS"-satsning från BBC som består av nyproduktioner av Shakespeares historiska pjäser, Richard II, Henry IV pt 1&2 samt Henry V.

Jag har inte sett alla fyra, jag hoppade över Richard II, mest på grund av bristen på denna man:


Hehe.

Men jag kan verkligen rekommendera Henry IV pt 1&2 & Henry V. Otroligt välgjort och med fantastiska skådespelarinsatser, särskilt från Tom Hiddleston som spelar Prince Hal i Henry IV och sedan Henry V. Känns som att han är gjord för att spela den här rollen! Och Jeremy Irons, som spelar hans far Henry IV, är också helt enastående. En annan av mina favoritkaraktärer är Falstaff, som tillsammans med Hiddleston står för den största delen humor i Henry IV.

Som sig bör i en BBC-produktion så är många mer eller mindre kända brittiska skådisar inblandade, bland annat Michelle Dockery (Lady Mary i Downton Abbey), Julie Walters (Molly Weasley i Harry Potter) och Harry Lloyd (Viserys i Game of Thrones).

Eftersom detta är Shakespeare så är dialogen speciell och stundtals väldigt poetisk och det kan vara ganska svårt att hänga med. Jag rekommenderar att leta reda på subtitles om möjligt, jag hittade engelska undertexter, vilket underlättade en aning i alla fall. Personligen så tyckte inte jag att det gjorde så mycket att man inte förstod precis allt som sas, man förstår ändå det viktigaste och dialogen är underbar att lyssna på.

Lite humor, en hel del drama, kraftfulla tal och lite kärlek – en stark rekommendation från mitt håll!

(Avslutar med några eye-candy gif:ar på min favorit Hiddles, håll till godo! 😘) (Det kan ju inte bara vara jag som gillar honom här på bloggen?)

Photobucket
Photobucket
Photobucket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar