Välkommen!

Det här är en opretentiös liten blogg som handlar om film och sådant som är relaterat till film. Mest recensioner och tips. Håll till godo!

måndag 18 juni 2012

Topp 3: Musikalfilm

Som några av er kanske har utläst från några av mina tidigare inlägg så är jag ett stort fan av musikaler. Bland det bästa som finns är när karaktärerna brister ut i sång och gör ett snyggt dansnummer - då njuter jag. Därför tänkte jag här lista mina tre favorit-musikalfilmer.


Förstaplatsen kniper den fantastiska kultfilmen Hair från 1979. Det är hippies med långt hår som är härligt flummiga och rebelliska. Det är många humoristiska kulturkrockar mellan hippies och de mer konservativa. Allt mot en bakgrund av viktiga politiska händelser, vilket ger filmen mer substans. Det är underbara sång-och dansnummer (bara älskar "I Got Life"-numret på bordet). Hade dock klarat mig utan den sjukt långa scenen då de är drogpåverkade och allt bara är hallucinationer och fantasier. Blev väldans förvånad när jag för ungefär 30 minuter sedan upptäckte (genom imdb:ande) att huvudhippien (bilden) spelas av Treat Williams som också spelar pappan i den mysiga serien Everwood. Vilken kontrast!


På andra plats kommer en modernare musikal: Chicago från 2002. Filmen utspelar sig på 20-talet och handlar om Roxie Hart (Renée Zellweger) och Velma Kelly (Catherine Zeta-Jones) som båda har mördat och därför hamnar i fängelse. Väl där uttnyttjar de medierna till max för att bli berömda, med hjälp av advokaten Billy Flynn (Richard Gere). Det är en härlig satir över mediesamhället. Det handlar om hur man kan bli känd för vad som helst och hur lätt denna berömmelse kan försvinna. Även här är det en hel hög underbara sång- och dansnummer, mina personliga favoriter är det när alla tjejerna i fängelset sjunger om varför de mördat sina män och det med Richard Gere i glittrig kavaj. Fantastisk underhållning!


Grease från 1978 får hamna på tredjeplatsen. Den är ju ändå en klassiker, liksom. Om du inte har koll på vad Grease handlar om så undrar jag vart du hållit hus i hela ditt liv, men kan ju för säkerhets skull sammanfatta den med att det är en kärlekshistoria på high school. Typ en Romeo och Julia-historia, fast mycket mindre dramatisk. Huvudrollerna spelas av John Travolta och Olivia Newton-John. John Travoltas bästa roll, i mitt tycke. Låtarna från Grease är ju så kända att man kan sjunga med i varenda en, så kan inte välja nån favorit. Bra hela högen!


Det var väldigt svårt att välja ut bara tre filmer, så såklart finns det ett helt gäng bubblare: Moulin Rouge, Sound of Music, Rent, Sweeney Todd och Fantomen på operan för att nämna några. Får väl skriva om dem nån annan gång. Kan ju för säkerhets skull förklara att jag inte räknar Disneyfilmerna som riktiga musikalfilmer, annars hade exempelvis Lejonkungen varit en stark kandidat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar