Välkommen!

Det här är en opretentiös liten blogg som handlar om film och sådant som är relaterat till film. Mest recensioner och tips. Håll till godo!

måndag 4 juni 2012

På bio: Dark Shadows


Dark Shadows är (rätt löst vad jag förstått) baserad på en tv-serie från 60/70-talet och handlar om Barnabas Collins (Johnny Depp). Barnabas lever i 1700-talets New England och är en rik, stilig och charmig ung man. Hans privilegierade liv tar en mörk vändning när han råkar förarga en kvinna ur tjänstestaben som visar sig vara en häxa. När Barnabas förklarar att han inte älskar henne bestämmer hon sig för att förstöra allt han älskar och förvandlar honom till en vampyr. 1972, ca 200 år senare, råkar några byggarbetare på hans kista och den befriade Barnabas bestämmer sig för att leta upp sina släktingar och ta reda på vad som blivit av hans familj och stad.

Jag hade inga skyhöga förväntningar på Dark Shadows, men som ett inbitet Tim Burton-fan hoppades jag ändå innerst inne att den här filmen skulle vara riktigt, riktigt bra. Tyvärr måste jag erkänna mig besviken. Det tar emot att erkänna, men Dark Shadows är verkligen inte ett av Burtons mästerverk, den är inte ens särskilt bra.

Dark Shadows har en på pappret riktigt lovande ensemble med bland annat Johnny Depp, Eva Green, Chloë Moretz, Michelle Pfeiffer, Helena Bonham Carter och Jackie Earle Haley. Men tyvärr kommer ingen riktigt till sin rätt i denna röriga film. Eva Green är bra som den försmådda Angelique och jag gillade Michelle Pfeiffer som familjen Collins matriark, men manuset är lite för pajigt och handlingen lite för långsam för att det ska göra någon större skillnad. Jag tröttnade rätt snart och mot slutet ville jag tyvärr bara att eländet skulle ta slut. 

Visst, den har sina poänger. Den stela, korrekta och väluppfostrade (om än något blodtörstige) Barnabas reaktioner på det färgsprakande och lössläppta 70-talet lockar till några skratt. Men det blir ärligt talat uttjatat alldeles för snabbt. Johnny Depp som Barnabas Collins är på många sätt en så kallad "match made in heaven" men jag hade svårt att engagera mig i karaktären – jag såg bara Johnny Depp i smink. Han har gjort lite för många "konstiga" roller i vitt smink (Edward Scissorhands, Willy Wonka..) för att det ska kännas nytt och fräscht. 

Så tyvärr, det blir en diss på Dark Shadows. Den är underhållande stundvis och kan mycket väl komma mer till sin rätt i tv-soffan en fredagskväll. Men några biopengar är den inte värd. 

Jag hoppas att detta bara var ett slarvigt hobbyprojekt från Mr Burton och att hans nästa film, Frankenweenie, håller högre standard.

1 kommentar:

  1. Jag hade det på känn hela tiden att den skulle suga! Tur att man inte har gått o sett den på bio då.

    SvaraRadera