Välkommen!

Det här är en opretentiös liten blogg som handlar om film och sådant som är relaterat till film. Mest recensioner och tips. Håll till godo!

söndag 13 januari 2013

Tv-serie-tips: Secret Diary of a Call Girl

Secret Diary of a Call Girl

Upptäckte den här serien när jag letade efter nån mer serie Billie Piper (som spelar Rose i Doctor Who) var med i. Serien har för övrigt nada gemensamt med just Doctor Who.

Secret Diary of a Call Girl bygger på dagböcker av anonyma "Belle de Jour". Serien handlar om en callgirl/eskort/hora och hennes, öhm, äventyr. Hon är alltså inte en sån prostituerad som står på gatan och raggar kunder, utan en lyxigare sort som har en massa pengar.

Det bästa med serien är dess humor. Den har en väldigt humoristisk inställning till sex. Såklart är det mycket snusk och naket, och åtminstone jag chockas mer än en gång över bisarra sexuella situationer och önskemål (killen som vill att Belle ska låta som ett får tål att nämnas i detta sammanhang). Dock finns hela tiden glimten i ögat där. Men jag skulle ändå fundera en extra gång innan du sätter dig och ser på serien ihop med svärföräldrarna. Risk finns för många generade blickar.

Serien innehåller många roliga karaktärer. Mina personliga favoriter, förutom Belle såklart, är Bambi (Ashley Madekwe, Ashley i Revenge) som dyker upp i andra säsongen, och hennes Byron. En gullig kärlekshistoria mitt bland all prostitution.

Det som kanske kan ses som negativt är hur serien romantiserar prostitution. Nästan inga faror med yrket tas upp. Droger, våld och tvång (för det vet jag från säkra källor *host* filmer *host* hör ihop med prostitution) nämns knappt alls, istället berättar Belle att hon har valt yrket för att hon är lat och tycker om spänningen. Som tittare sympatiserar man med både henne och med klienterna. Man glömmer lätt att de faktiskt betalar för sex.

Det finns fyra säsonger av serien och det ska inte göras fler. Läste nånstans att det eventuellt skulle göras en film, men det vet jag inte om det ligger nån sanning i. Det är korta avsnitt (ca 20 min) och inte särkilt många avsnitt i varje säsong, så det går fort att ta sig igenom hela serien.

Imdb klassar den som drama, men jag tycker det är en solklar komediserie (möjligtvis med dramavibbar). Kolla själv och se vad ni tycker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar