Välkommen!

Det här är en opretentiös liten blogg som handlar om film och sådant som är relaterat till film. Mest recensioner och tips. Håll till godo!

fredag 27 juli 2012

The Dark Knight Rises



The Dark Knight Rises är den tredje och avslutande delen i Christopher Nolans Batman-triologi och utspelar sig 8 år efter The Dark Knight. Batman har inte setts till sedan dagen då Harvey Dents dog och Batman blev stämplad som fiende. Gotham är lugnare än någonsin och Bruce Wayne lever ett tillbakadraget liv, något som snart ska ändras när terroristen Bane anländer till Gotham och skapar kaos.

Jag älskar de två tidigare filmerna, Batman Begins och The Dark Knight, i den här triologin – särskilt The Dark Knight. Tyvärr så har ju hypen varit helt otrolig inför The Dark Knight Rises och med en praktiskt taget kult-förklarad föregångare hade TDKR mycket att bevisa MEN jag tycker faktiskt att den levererade på många fronter. Den är (som sig bör) riktigt actionfylld, hade en del oväntade vändningar och lite humor här och där. Bra dialog och trots längden (2 h 45 min) så blev det aldrig tråkigt eller långsamt. Och så fick vi se lite ny, häftig teknik såklart, bland annat flygmakapären "The Bat" som var riktigt frän.

Jag älskade den nya karaktären Blake som spelas av Joseph Gordon-Lewitt och Anne Hathaways Selina Kyle/Catwoman var också riktigt bra, även om hon hade ett par rätt ostiga one-liners. (Jag har även svårt för det här med att kvinnliga superhjältar/skurkar/agenter alltid ska ha högklackat? Det är så otroligt LÖJLIGT! Visst att hon använde klackarna rätt fiffigt, men ändå, otroligt orimligt att hon skulle ha på sig något så opraktiskt som stilettklackar när hon behöver kunna springa ifrån folk och grejer. Samma med Black Widow i Avengers, varför har en superagent högklackat?! Orimligt.)

Christian Bale är riktigt bra som vanligt, men hans Batman-röst är fortfarande en aning töntig. Jag gillar Bruces scener med Alfred allra bäst, dom två har klockren kemi - bättre än Bruces kemi med dom kvinnliga karaktärerna. Förstår inte varför dom ska tvinga in lite romantik som mest känns ansträngd. Gary Oldman levererar i vanlig ordning som BAMF-Gordon.

Jag tycker det är svårt att skriva så mycket om TDKR utan att riskera spoilers, men jag måste bara skriva lite kort om terroristen Bane. Jag tyckte inte att han var läskig nog. Förmodligen är detta The Dark Knight och Heath Ledgers fel, för hans Joker är så otroligt obehaglig och det går inte att låta bli att jämföra. Bane kändes inte i närheten av lika skrämmande och oberäknelig och trots att han dödar folk på löpande band och genomför diverse obehagliga dåd, kändes han lite tråkig och ointressant. Kan vara att masken döljer hans ansiktsuttryck som är problemet, han kändes som en robot.

Slutsats: jag gillade verkligen The Dark Knight Rises! Och mitt biosällskap, som bestod av en entusiast, en som sett en utav de tidigare filmerna (Felicia!) och en som inte sett någon av de tidigare filmerna, tyckte alla att den var riktigt riktigt bra. Gå och se The Dark Knight Rises!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar