Välkommen!

Det här är en opretentiös liten blogg som handlar om film och sådant som är relaterat till film. Mest recensioner och tips. Håll till godo!

måndag 22 april 2013

Tv-serie-tips: Heartland



För att tycka om serien Heartland krävs det nog att man har något sorts hästintresse. Helst ska man också vara ganska ung (typ tidiga tonåren). Men jag tycker trots min ålder att det är en mysig serie som är lite lagom underhållande.

Heartland är baserad på en bokserie med samma namn och handlar om ranchen Heartland där Amy och hennes mamma och morfar lever och hjälper problemhästar. I första avsnittet dör mamman i en olycka, vilket lämnar Amy att ta över verksamheten (ja, som 15-åring). Det gör också att Amys storasyster Lou flyttar hem. Och så kommer "problemkillen" Ty för att hjälpa till och bo på ranchen.

Det är helt enkelt en småputtrig serie om relationer och djur och ranchliv. Dock blir det lätt lite tjatigt. Det är mycket samma story och samma folk och skulle behöva förnyas mer än den gör. Kärlekshistorierna är i princip samma genom alla säsongerna, vilket blir förutsägbart. Lite nytt folk tack! Det är också lite tröttsamt att Amy verkligen lyckas med ALLA problem hon tar sig för (vilket både är hästar och människor). Skulle vara lite intressant om hon faktiskt inte hittade det stora felet nån gång och var tvungen att ge upp. Det är också tröttsamt att Amy ska gå runt och vara så himlans butter jämt och ständigt. Le lite och ha kul istället, människa.

Hela rodeo-grejen tycker jag heller inte om. Jag blir sjukt irriterad när det ses som modigt att sätta sig på en bockande tjur. För att inte tala om hur synd det är om tjuren. Som tur är är det bara några få avsnitt som handlar om rodeo, så det går att ignorera. Skulle man förresten ha lust att diskutera genus finns det en hel del tvivelaktiga saker att ta upp, men väljer att inte gå in på det.

Skådisarna är alla okända (jag känner i alla fall inte igen dem från nåt annat). Tyvärr är flera av dem halvkassa, exempelvis han som spelar veterinären Scott. Hon som spelar Amy är tyvärr inte heller fantastisk. De flesta karaktärerna är ändå likeble. Mina personliga favoriter är förändringsovillige Jack och envisa Lou. Amys pappa däremot kan ju gå och dränka sig. Han är bara sjukt irriterande och jag kan knappt hitta några förmildrande egenskaper. Han är mest där för att förstöra för de andra och bete sig själviskt.

Märker nu att jag låter väldigt negativ, men jag tycker som sagt ändå att den är mysig. Det finns 6 säsonger än så länge, och det är ännu ovisst om det kommer komma fler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar