Välkommen!

Det här är en opretentiös liten blogg som handlar om film och sådant som är relaterat till film. Mest recensioner och tips. Håll till godo!

tisdag 23 april 2013

Tv-serie-tips: Justified

Snodd från google. Oops. Ni ser ju swagger-nivån.
Justified är ingen ny serie, den hade premiär 2010, men jag upptäckte den först förra veckan tack vare älskade Netflix. Nu har jag och karln min plöjt första två säsongerna och är totalt fast! Justified handlar om deputy US Marshal Raylan Givens (Timothy Olyphant) som blir omplacerad från Miami till sin gamla hemstad, en liten kolgruve-stad i Kentucky, efter att han varit delaktig i en skottlossning för mycket. Han är en old school lagens man som inte är sen att dra sitt vapen och som alltid träffar där han tänkt. Tillbaka i Kentucky träffar han på en hel del bekanta ansikten, allt från ex-frun Winona till sin halvgalna - och nu helkriminella - gamla vän Boyd. 

Jag älskar Justified av en enkelt anledning: karaktärerna! Välskrivna, flerdimensionella och oberäkneliga. Huvudkaraktären Raylan har swagger som ingen annan där han glider fram likt en gammaldags cowboy, komplett med hatt och allt. Han är dessutom dryg rätt stilig och sarkastisk som få och har fantastisk men trovärdig dialog. Jag är särskilt förtjust i hans utbyten med chefen Art och ex-frun Winona, otroligt bra skrivet. Den här serien är förvånansvärt rolig och man vet aldrig vad som kommer hända härnäst.

Det finns fyra säsonger so far och den femte kommer nog senare i år tror jag. Så kolla in hörrni! Hett tips!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar