Välkommen!

Det här är en opretentiös liten blogg som handlar om film och sådant som är relaterat till film. Mest recensioner och tips. Håll till godo!

fredag 29 mars 2013

Filmtips: An Education



An Education handlar om en 16-årig flicka (Carey Mulligan) i 60-talets London som möter en äldre sofistikerad man (Peter Sarsgaard) och faller helt för hans charm. Han tar med henne på kulturella äventyr tillsammans med hans vänner Helen (Rosamund Pike) och Danny (Dominic Cooper) och visar henne en helt ny värld.

Det är en uppväxtskildring som tar upp svårigheterna med att vara ung. Carey Mulligan är som vanligt helt fantastisk. För övrigt har hon och Rosamund Pike tidigare varit med i samma film, som också den tillhör mina favoriter - Pride and Prejudice.

En av filmens stora behållningar är att den överraskar, det är mycket som inte är som det verkar vara. Personligen tyckte jag också om de (få) franska inslagen. Det berodde nog visserligen mest på att jag såg den utan text och då glatt förvånades över att jag under mina fyra år av franskundervisning faktiskt lärt mig något.

Det är nu några år sedan jag såg filmen, men jag minns den ändå tydligt. Bara det tyder på att det är en film väl värd att se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar