Välkommen!

Det här är en opretentiös liten blogg som handlar om film och sådant som är relaterat till film. Mest recensioner och tips. Håll till godo!

onsdag 30 november 2011

Tema: Filmer som ger julstämning

Eftersom det allra första riktiga inlägget här på bloggen publiceras såhär i juletid tänkte jag att det mest passande vore att ha ett jultema. Så jag valde ut tre filmer som jag tycker ger garanterad julstämning. Varsegoda.


Bilderna har jag lånat från IMDB.com

1. The nightmare before christmas
Tim Burtons stop-motion mästerverk som handlar om Jack som bor i Halloween-town. Han har tröttnat på Halloween och bestämmer sig för att sno julen istället. Jag fullkomligt älskar den här filmen och kan alla låtar och de flesta repliker. Kanske inte en klassisk julfilm men jag tycker ändå att julstämningen infinner sig.

2. The Holiday
Mysipysig "rom-kom" som handlar om två kvinnor som lever helt olika liv men som delar samma längtan efter att rymma från sina (kärleks-)problem. Så de byter hus och liv för två veckor och detta resulterar (såklart) i förvecklingar, komiska situationer och relationer de inte räknat med. Sjukt mysig film som inte bara generar julstämning utan också en allmän känsla av välbefinnande, precis som en bra rom-kom bör.

3. Love Actually
Jag måste erkänna att det här inte är en utav mina favoriter, men den utspelar sig kring jul och den levererar julstämning. Handlar om olika par och hur deras förhållanden förändras och vägar korsas. Har dock svårt för att se Snape i en sådan här roll, känns bara fel.


Sådär, då vet ni vilka filmer ni ska kolla in när ni behöver boosta julstämningen. OBS! Bör ses med skumtomtar/pepparkakor/lussebullar som tilltugg och många tända ljus för bästa effekt. Happy watching!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar